
איך לפתח אסרטיביות במקום העבודה הוא נושא שמעסיק לא רק בעלי עסקים, אלא גם עובדים בכל התחומים. אסרטיביות היא יכולת קריטית שיכולה לשדרג את הדינמיקה בעסק, לשפר את התקשורת בינינו לבין העובדים והלקוחות ולאפשר לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם אתגרים ומתחים. בעולם העבודה התחרותי של היום, אנו זקוקים לאסרטיביות כדי להציג את דעותינו, להגן על העניין שלנו ולבנות קשרים חיוביים.
בעלי עסקים רבים מוצאים את עצמם בתסבוכת – איך לאזן בין האסרטיביות הנדרשת להיות מנהיג לבין הצורך להיות מגשימים את חזון החברה ולוודא שכולם מרגישים מוערכים. אסרטיביות אינה מתכוונת להיות תוקפנית או דחפנית; היא מתייחסת ליכולת לבטא את הצרכים והרגשות שלנו בצורה ברורה וכנה, מבלי לדכא את דעתם של אחרים. זהו כלים רגיש, אך אם נשתמש בו נכון, הוא יכול להניב תוצאות מהותיות.
כיצד אנחנו יכולים להתחיל לפתח את האסרטיביות שלנו במקום העבודה? מתחילים בכך שבוחנים את התקשורת שלנו. חשוב להבין היכן נדרשת האסרטיביות שלנו והיכן אנו עשויים להיות פאסיביים או תוקפניים. זה יכול להתרחש במהלך ישיבות צוות, באינטראקציות עם לקוחות או בשיחות פרטיות עם עובדים. עלינו להיות מודעים לאופן שבו אנו מגיבים למצב. האם אנחנו נוטים להתעלם מהצרכים שלנו כדי לא לריב? או אולי נתפסים ככבדים מדיי כאשר אנו מדברים עם אחרים?
בהמשך, אתם יכולים לגבש גישה ממוקדת כדי למסור את המסרים שלכם بشكل ברור יותר. למשל, כאשר אתם עומדים מול עובד שמאחר במילוי משימות, במקום להתקיף אותו או לחכות שיעשה זאת על פי ייסודו, טכניקת האסרטיביות מציעה לגשת בגישה של דיאלוג: "אני מבין שאתה מתמודד עם כמה אתגרים, ובאותה מידה אני מרגיש שהמשימה החשובה הזו צריכה להתבצע בזמן. מה דעתך על שיחה על זה?" בכך אתם מספקים מקום לשיחה ולא משאירים את הצד השני מרגיש מנותק או תוקפני.
כדי לפתח אסרטיביות, חשוב גם לתרגל את היכולת שלנו להקשיב. כן, דווקא ההקשבה – לא רק לדבר. כשאתם נותנים זמן לדעותיהם ולרגשותיהם של אחרים, תוכלו להבין את עמדותיהם בצורה מעמיקה יותר. זה לא רק מחזק את הקשרים בעסק, אלא גם מפחית את המתח שיכול להתרחש כאשר דעות מתנגשות. לדוגמה, אם יש מחלוקות בין עובדים, ייתכן ונוכל לקבוע פגישה שתשמש כזמן לתקשורת פתוחה, בה כל צד יכול לבטא את תחושותיו ללא פחד מהשפלה או פרסום של שמו לרעה. פגישות כאלו לא רק מצביעות על אסרטיביות, אלא גם על מנהיגות.
אתגר נוסף שננתח הוא המתיחות שעשויה להיווצר בזמן גיוס עובדים. ישנם בעלי עסקים שפעמים רבות נמנעים מלהביע את השאיפות שלהם ממקום של פחד לאי נעימות. המילה "לא" הפכה לשלילית בעולם המודרני, אך לעיתים קרובות היא הפתרון הטוב ביותר. לדוגמה, אם במהלך ראיון לעבודה אתם שואלים מועמד אודות חוויותיו הקודמות ואני חושבים שהם לא מתאימים לדרישות, חשוב לבטא את הסיבות בצורה ברורה וישירה מבלי להרגיש אשמים או לא נעים. שיחה כנה תסייע למועמד להבין את המצב ולקבל אותו בצורה טובה יותר.
פיתוח אסרטיביות במקום העבודה עשוי להיראות מאתגר, אך המפתח הוא התמדה ומשמעת. כל אחד מכם יכול להתחיל לחשוב על אינטראקציות יומיות בעסק ולבקש שיפור. לדוגמה, קחו את הזמן לקבוע לעצמכם מטרות אסרטיביות: לאפשר לעצמכם לבקש התייחסות יחד עם הצעות, לקבוע פגישות מבלי להרגיש חופפים או לדחות את המטרות השנתיות שלכם.
לסכם ניתן לומר כי האסרטיביות אינה מיועדת רק לתקשורת בינאישית, אלא משפיעה על התרבות הארגונית בשלמותה. עסקים שמבינים את החשיבות של אסרטיביות יתמודדו עם אתגרים ביתר קלות ויכולים להפנות משאבים לפיתוח עסקי והצלחות נוספות. אל תהססו להתחיל ליישם את עקרונות האסרטיביות כבר היום, ולראות את השפעתם על הסביבה שלכם. ההשקעה באסרטיביות היום, תוביל להתקדמות מעבר לקירות העסק מחר.