
בין אם מדובר בפתיחה של עסק חדש, הנהגת מיזם קטן או הרחבת פעילות קיימת, הכישרון שלנו בשיווק עצמי במפגשי נטוורקינג הוא מרכיב מרכזי בהצלחה שלנו. כולנו מצויים במצבים שבהם אנחנו נתקלים באנשים חדשים ומחפשים ליצור קשרים מקצועיים שיכולים לסייע לנו להתפתח, להגשים את המטרות שלנו ולהציע מוצרים או שירותים שמהם ייהנו אחרים. בעידן של תחרות גוברת, אנו מוצאים את עצמנו נדרשים למעצב סמלים במפגשים אלה, כאשר חיפוש אחר השפעה חיובית צריך להתבצע בדרכים שיביאו לתוצאה המבוקשת בלי להרגיש דוחפים או לא נוח.
נכון, המציאות שלנו במפגשי נטוורקינג יכולה לעיתים להרגיש מאיימת. אנו נכנסים לחדר מלא באנשים שאינם מכירים אותנו, מתוך חשש לומר את הדבר הלא נכון או לחזות באי נוחות במפגש. אך במקום להתרכז באי הנוחות, נוכל להתרכז בהזדמנויות הגלומות במפגש. השיווק העצמי שלנו אינו אמור להיות הצגה מתוחה, אלא דווקא שיחה אותנטית ואישית שבה אנחנו משתפים את התשוקה, הידע והיכולות שלנו עם אחרים. החוכמה טמונה ביכולת שלנו להציג את עצמנו בצורה ממוקדת וברורה, שיש לקולה שלנו נוכחות אמיתית אך גם נתינה אמיתית.
כדי לשווק את עצמנו במפגשי נטוורקינג בלי להרגיש דוחפים, חשוב קודם כל להבין מה האינטרס של כל אחד מכם בקשר שמתרקם. כאשר ניגשנו למפגש כזה, חשוב שנגדיר את המטרות האישיות שלנו בצורה ברורה: האם אנחנו מחפשים לקוחות פוטנציאליים? שיתופי פעולה עם בעלי עסקים אחרים? או אולי אנחנו מתכוונים להחליף רעיונות עם אנשים בעלי תחומי עיסוק שונים? בעזרת שליחת מסרים ממוקדים, נוכל לפתח שיחה שנוגעת לאינטרסים של שני הצדדים.
גם אם אנחנו מביאים עימנו מוצר או שירות שאנחנו רוצים לקדם, החוכמה טמונה בהקניית ערך לקהל שלנו. במקום לדבר באופן ישיר על היתרונות של המוצר, נוכל לשאול שאלות או לחלוק ניסיון אישי שהוביל אותנו לפתח את המיזם שלנו. כאשר אנחנו משתפים בדבר חשוב בחיינו הקשורים למיזם, אנחנו מעוררים עניין ופותחים דלת לשיחות נוספות, וכך השיחות אינן מרגישות ככאלה שנעשות מתוך מניע של שיווק בלבד.
לאורך הדרך, ככל שנזכור להיות מסקרנים ולשאול שאלות, נוכל לבנות כימיה עם האנשים בצורה הרבה יותר טבעית. מעניינת הניסיון האישי שלי, שיחה עם בעל עסק אחר שהחליף ממני מספר שאלות מסקרנות על המיזם שלי עוררה דיון מעשיר. ככל שנשאל יותר שאלות, לא רק שאנחנו נצליח להכיר את הלקוחות שלנו, אלא גם את האתגרים שעומדים בפניהם, ובכך נוכל להפנות טיפים מתאימים מניסיון שלנו ואולי אף להציע פתרון שיכול להועיל להם. כך, למעשה, נוכל לשווק את עצמנו בצורה טבעית של ערכים ורעיונות.
כמובן, ישנם אתגרים שבעלי עסקים קטנים ובינוניים עומדים בפניהם במפגשי נטוורקינג. קשה להרגיש נינוחים כאשר המחשבות עסוקות בהצלחה רגעית, בניסיון להרשים את זולתנו, או לחשוש מהשיפוטיות שיכולה להתעורר. אך אם נזכור שמפגשי נטוורקינג הם קודם כל הזדמנות שמציעה הקשרים חדשים, נוכל להתמקד בקשרים אמיתיים ולא במטרות תחרותיות. במקום להתעסק במה אומר את זה או את האחר, ניתן להתרכז בסיפור האישי שלנו, במה שעומד מאחורי המיזם שלנו, ובמה תפס אותנו בתחושת התשוקה שלנו.
בעת שיחה עם יו"ר מיזם שהשתתפתי בו, הוא ציין כי מה שמייחד מפגש כזה הוא לאו דווקא מה שאנחנו מציעים בשיחה שלנו, אלא כמה אנו מצליחים להקשיב לאחרים. ההקשבה היא אמנות בפני עצמה; כאשר אנו מקשיבים באמפתיה ובכנות, אנו לא רק מספקים מקום בטוח לשיחה, אלא גם מביאים לקשרים עם משמעות רבה יותר. במילים אחרות, כאשר אנחנו שמה לב לדברים שחוזרים לעיתים קרובות בשיחות עם אנשים שונים, נוכל לאתר את נקודת השיחה שיכולה להיות התחלה לסיפור משותף.
כדי לסכם את המאמר שלנו, בסופו של דבר, השיווק העצמי שלנו במפגשי נטוורקינג אינו עוסק בהחלת טכניקות שיווקיות קפדניות, אלא בהקניית ערך בכנות, בהתעניינות ובחיבור עם אחרים. נזכור שהקשרים המקצועיים שאנחנו יוצרים בשיחות שלנו יכולים להניב הזדמנויות רבות בעתיד. כיום, אנו מצויים בעולם שדרכים שונות לפתח את עצמנו, ולצערנו לא כולנו נוהגים ליצור את הקשרים הנדרשים. לכן, ננצל את ההזדמנויות המתקיימות במפגשי נטוורקינג כדי ליצור קשרים אישיים משמעותיים, לשתף את הניסיון והידע שלנו ובהתאם לבסס שיחות שלא מרגישות דחוסות.
כל אחד מכם הוא סיפור נפרד. חלקו עם אחרים את הסיפור שלכם, הקשיבו לסיפורים של אחרים, וצרו קשרים שיובילו ואתכם למקומות חדשים. אל תהססו להיכנס למפגש הבא עם חיוך וביטחון, כי השיווק העצמי שלכם יכול להיות מאוד טבעי וכנה, אם רק תזכרו שהקשרים האנושיים הם המפתח להצלחה.