\
1757938355.png

פיתוח יכולת קבלת אחריות הוא אחד מהכישורים החשובים ביותר שבעלי עסקים, במיוחד בעסקים קטנים ובינוניים, יכולים לפתח על מנת להצליח ולהתקדם. בעידן המתקדם שבו אנו חיים, שבו התחרות רק הולכת ומתרקמת, יש לציין כי קבלת אחריות אינה רק חובה אלא גם הזדמנות לצמיחה אישית ומקצועית. יהיה עלינו להבין לעומק מה בעצם משמעותו של פיתוח יכולת זו, כיצד הוא משפיע על ניהול העסק שלנו וכיצד אנחנו יכולים ליישם זאת באופן מעשי ביום יום שלנו.

ראשית, ניתן להבהיר כי קבלת אחריות אינה מתמצה רק בהודאה בטעות או קבלת רגשות אשם כשדברים לא מצליחים. מדובר גם ביכולת להכיר בתוצאות מעשינו, לעמוד מאחוריהם ולפעול למען שיפור המצב. לדוגמה, אם נציב יעד שאפתני לעסק ולא נצליח להגיע אליו, במקום לחפש עיצובים וסיבות חיצוניות, חשוב שאת התשובות נבקש בתוכנו ונביט איך אנחנו, בעלי העסק, יכולים לשפר את המצב לעתיד הקרוב. זהו תהליך מקרב שמחזק את האמון בעצמנו ובצוות שלנו.

כיצד בדיוק אנו יכולים להתחיל לפתח את היכולת הזו? קודם כל, עלינו לפתח חינוך פנימי לשיח על אחריות. אנו חייבים לקיים שיחות פתוחות עם הצוות שלנו, לשתף אותם בקשיים שעומדים בפנינו ולגרום להם להרגיש חלק בלתי נפרד מהתהליך. שיחות שכאלה יכולות להוביל לשיתוף פעולה מבורך ולצמיחה משותפת. לדוגמה, אם יש בעיה בשירות הלקוחות, נוכל לערוך פגישה ולהתמקד בפיתוח פתרונות כקבוצה, ולא להניח את האשמה על אדם אחד או שניים. יש בזה לא רק הקטנה של התסכול, אלא גם גידול בפוטנציאל להצלחה המשותפת שלנו.

עניין נוסף הוא השפעתה של קבלת אחריות על המותג שלנו. כאשר אנו נאמנים לעקרון זה, המוניטין שלנו עולה. לקוחות שמבחינים שיש מקום לתקן טעויות ולהודות בהן, נוטים לנהל יחסים מספקים יותר עם העסק, והם יבינו שהמותג שלנו חי ואדיב. קחו למשל דוגמה מעסק שמספק שירותים לקהל – אם הלקוח פנה בנוגע לשירות לא מספק, והצוות לא נרתע מלהתמודד עם הבעיה, אלא ניגש לתקשורת פתוחה עם הלקוח, יהיו לנו בהחלט סיכויים גבוהים לשוב לפתח את הקשר ולוודא שהלקוח נשאר מרוצה וימשיך להשתמש בשירותינו.

ולמרות היתרונות, הדרך לפיתוח יכולת קבלת אחריות אינה נטולת קשיים. לעיתים, מנהיגים שמגיעים לתפקידם עשויים להיאבק עם הנטייה להטיל האשמה על אחרים. דבר זה יכול לנבוע ממקומות של חוסר ביטחון, לחץ או פשוט הרגלים ישנים שמסייעים לאנשים להתנהג כך. יחד עם זאת, חשוב להכיר בכך שניהול עסק הוא תהליך מתפתח. ככל שנצליח לאמץ גישה זו של פיתוח יכולת קבלת אחריות, כן נוכל לקבל החלטות נכונות יותר לעסק שלנו.

כאשר אנחנו מקבלים אחריות תוך כדי הבנה שאנחנו לא מושלמים, אנחנו פותחים דלתות לתהליכי שיפור מתמיד. נוכל להתחיל להשתמש בכלים כמו מעגלי משוב, שבהם נוכל לדרוש מהצוות שלנו לתת דעות על איך אנחנו עובדים – מה שהופך את תרבות העבודה שלנו ליותר פתוחה, מתקדמת ומזמינה. לדוגמה, למפגש שאלות ותשובות שיתקיים אחת לחודש, בו יוכל כל חבר צוות להעלות רעיונות, שאלות ואתגרים הקשורים לעבודה – זו עלולה להיות התרופה שישדרגה את היכולת שלנו לנהל את האתגרים בצורה טובה יותר.

חשוב גם להדגיש את הצורך בניהול רגשות. קבלת אחריות יכולה להיות מאתגרת רגשית, ולעיתים אנו עלולים להרגיש תסכול או כעס כאשר אנו עומדים מול בעיות. הדרך למנוע מירידה במוראל היא לזכור כי כל סוג של חוויות הוא הזדמנות לצמיחה. גם כשיש לאכזבות, מתוך המפגשים הללו נוכל ללמוד, לצמוח ולפעול בצורה חכמה יותר בעתיד. נוכחות רגשית היא חלק בלתי נפרד מתהליך קבלת אחריות והפיכתה לעיקרון מנחה בעסק שלנו.

כמו כן, קבלת אחריות יכולה להיות קשורה גם ליכולת שלנו לנהל אסטרטגיה ברורה. כשיש לנו את היכולת לאבחן בעיות בצורה נכונה ונוגעת ללב, נוכל להסיק מסקנות ולבנות תוכניות פעולה שיביאו לתוצאות מיטביות. לדוגמה, כאשר עסק נתקל בקשיים מכספיים, הצד הטוב ביותר שעלינו לעשות הוא לא רק לקוות שמצב השוק ישתנה, אלא לבצע בדיקה מעמיקה של מה שגורס את הכנסותינו ולבחור בדרכים יצירתיות לשיפור.

לסיכום, פיתוח יכולת קבלת אחריות הוא מיומנות קריטית להצלחה בעסקים, בייחוד בעסקים קטנים ובינוניים. מדובר בתהליך הכרוך בהבנה עצמית, אמון, תקשורת פתוחה עם הצוות ושאיפה לשיפור מיום ליום. עלינו לאמץ את המנטליות הזו כדרך חיים בעסק שלנו ולראות את עצמנו כאחראים הן להצלחות והן לכישלונות. ככל שנפנים זאת, כך נתקרב יותר לגידול בר קיימא ולהצלחה אשר ממנה נהנה כל עסק. עכשיו, כשיש בידינו את הכלים וההבנה הנדרשת, עלינו לנקוט בפעולה: להתחיל היום, ולראות איך היכולת הזו לא רק תשפר אותנו כבעלי עסקים, אלא גם תרחיב את ההשפעה שלנו על לקוחותינו ותחום העסק שלנו כולו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *