
כשמתחילים לחשוב על הקמת עסק חדש, אחת השאלות המרכזיות שבטוח נפנות אלינו היא איך להגדיר מטרות ויעדים לעסק החדש. תהליך זה לא רק חיוני להפעלת העסק בהצלחה, אלא הוא גם מהווה את היסוד שעליו תיבנה כל האסטרטגיה העסקית שלנו. מטרות ויעדים יכולים לכוון אותנו ולהסביר לנו מה אנחנו רוצים להשיג ומה הדרך בה נוכל להגיע לשם. לכן, ישנה חשיבות רבה להגדירם בצורה ברורה ומדויקת.
במהלך הדרך שלנו כיזמים, ניתקל באתגרים רבים, ובחלקם, הדינמיקה בשוק תדרוש מאיתנו להיות גמישים ומגיבים. עם זאת, הגבולות הברורים שמטרות ויעדים מספקים יכולים לשמש כנורה המנחה אותנו גם בשעות הקשות. כשאנחנו עוסקים בשאלה "איך להגדיר מטרות ויעדים לעסק חדש", כדאי להתחיל בבחינת התמונה הגדולה – מהו היעד הסופי שלנו, ואילו שלבים יש לממש על מנת להגיע לשם.
עלינו להבין כי יש להבחין בין מטרות לטווח קצר לבין מטרות לטווח ארוך. המטרות לטווח הארוך מהוות את החזון שלנו; מה אנחנו שואפים להשיג בעוד חמש או עשר שנים? זה יכול להיות להקים רשת סניפים, להביא לחדירה לשוק חדש או אפילו לפתח מוצר חדשני. לעומת זאת, מטרות לטווח הקצר כמו לייצר הכנסות מסוימות תוך חצי שנה או לקבל הכרה ברמה מקומית, מספקות לנו את הכיוונים המיידיים שבהם נוכל לנוע.
כשהמטרות אותן אנו קובעים הן מדידות, אנחנו מקבלים את האפשרות לנתח את ההתקדמות שלנו בצורה מדויקת יותר, מה שמסייע לנו לבצע התאמות כאשר זה הכרחי. נניח שקבענו יעד להגדיל את המכירות ב-20% בתוך שנה. אם במהלך השנה גילינו שהתוכנית אינה מתקדמת כפי שציפינו, נוכל לבדוק מהן הסיבות ואולי לשנות את האסטרטגיה. ניהול מטרות בצורה מדויקת מאפשר לנו להנחות את הצעד הבא שלנו באורח חכם ומושכל.
כדי לקבוע מטרות ויעדים בצורה חכמה, מומלץ לשתף את הצוות שלנו בתהליך זה. הכוונה כאן היא לאפשר לכולם להשתתף בדיון, לשמוע רעיונות חדשים ולגלול את הדינמיקה של הקבוצה שתעזור לייצר מטרות שמייצגות את הרוח הצוותית ויובילו לתוצאה מוצלחת. ככל שהמטרה תורכב ממגוון דעות וגישות, כך היא תהיה מרתקת ומחויבת יותר למילוי.
אחד האתגרים העיקריים שבהם אנו עשויים להתקל הוא ההתנגדות שיכולה להתעורר בכל מה שקשור למטרות שנראות שאפתניות מדי. לקבוע יעד שאפתני ואילו עדיין ריאלי מצריך איזון. למשל, יעד של הכפלת המכירות יכול להיות שאפתני, אך אם נבדוק את שוק היעד שלנו ואת הניתוחים האנליטיים שנעשו, נוכל לקבוע אם זה באמת אפשרי. עלינו להיות מציאותיים כאשר אנחנו קובעים את המטרות שלנו, לנסות לצפות מראש את המחסומים שיכולים להתעורר ולמותחן בדרכים שיבטיחו שהמטרות לא יגרמו לייאוש.
מעבר לכך, חשוב לזכור כי כל מקצוען בעסק שלנו צריך להיות מודע למטרות המשותפות ולתפקידו בהשגתן. כדאי לקבוע תהליכי מדידה שיאפשרו לעקוב אחרי התקדמות כל עובד או צוות לעבר המטרות שהוגדרו. זה יכול לכלול פגישות שבועיות או חודשיות, שבו נבצע סקירה של ההתקדמות, נבצע התאמות אם יש צורך ונחגוג את ההצלחות הצמודות למטרות הקטנות בדרך ליעדים הגדולים.
כאשר אנו מיישמים את הכללים הללו בתהליך קביעת המטרות והיעדים שלנו, נבנה בסיס חזק ויציב. במקביל, עלינו לשלב אלמנטים של גמישות, מכיוון שהעולם העסקי מלא בשינויים בלתי צפויים. יש להיות מוכנים לבצע שינויים במטרות שלנו בהתאם לתנאי השוק, לצרכים העולים מעמיתינו ולצליל השוק. כך, נוכל להבטיח שהמטרות שלנו יישארו רלוונטיות ומועילות לכל אורך הדרך.
לסיכום, קביעת מטרות ויעדים ברורים לעסק החדש היא לא משימה קלה, אך היא ממלאת תפקיד קרדינלי בהצלחה שלנו. הבנו כי קביעת המטרות חייבת להיות מדויקת ומדודה, שיש לשתף את הצוות בכל התהליך ויש ללכת עם איזון בין שאיפה למציאות. זה הזמן לכל אחד מכם, בעל עסק חדש, להתחיל להגשים את החזון שלכם על ידי קביעת מטרות ברורות ומדויקות, ולהתחיל לפעול כדי להשיגן. השמיים הם הגבול, והשקעת הזמן והמאמץ בהגדרת המטרות והיעדים תשתלם לכם בעתיד הקרוב והרחוק.